تامین مالی، حفر و تجهیز 14 حلقه چاه آب شرب در سطح شهر مشهد

با توجه به قرار گرفتن ایران در نواحی خشک و نیمه خشک، کمبود میزان حجم آب‌های شیرین و ریزش‌های جوی که در همه جا به‌طور یکنواخت و یکسان به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد، در نتیجه کسری منابع آبی را به دنبال خواهد داشت که باعث می‌گردد ارزش این ماده حیاتی در ایران بیشتر شناخته شده باشد. برای حفظ و تامین این ماده حیاتی مدتی است برنامه‌ریزی‌های راهبردی دقیقی صورت پذیرفته است. در سال‌های اخیر استفاده از آب‌های زیر زمینی به‌وسیله حفر چاه‌های عمیق در سطح وسیعی به منظور تامین آب کشاورزی در روستاها و تامین آب شرب شهرها در همه نقاط کشور متداول گردیده است.

به همین منظور هلدینگ مپحا تامین مالی، حفر و تجهیز 14 حلقه چاه آب شرب در سطح شهر مشهد را به‌عهده گرفت.

 

مشخصات پروژه

مشخصات پروژه
نام پروژهتامین مالی، حفر و تجهیز ١٤ حلقه چاه آب شرب در سطح شهر مشهد به میزان ٣١٠ لیتر بر ثانیه به همراه بهره برداری و راهبری آن
کارفرماشرکت آب و فاضلاب مشهد
سرمایه گذارگروه مشارکت: مديريت تامين منابع پروژه‌های حیات آناهیتا (مپحا)، ایران اسپیرال، مهندسین مشاور پارس آب تدبیر
مدت قرارداد٧ سال
نوع قراردادB.O.T ( ساخت، بهره برداری و انتقال (واگذاری) )
وضعیت پروژهدر حال اجرا
شرح فعالیت

چاه‌هاى عميق با تکنيک پيشرفته و به‌وسيله دستگاه‌هاى حفارى حفر مى‌شوند، اين چاه‌ها عموماً با مطالعات دقيق حفر شده و از لايه‌هاى آبدار زمين که کميت و کيفيت مناسبى دارند، بهره مى‌برند. روش‌هاى حفر اين چاه‌ها نسبت به ساختگاه متغیر خواهد بود و با روش‌هاى مختلف نسبت به ايجاد آن‌ها اقدام مى‌نمايند. یکی از روش‌های متداول در این خصوص روش حفاری روتاری (دورانی) است که سریع‌ترین روش در طبقات سست و عمدتا در سنگ‌ها می‌باشد و مختصری از مراحل اجرا به صورت ذیل می‌باشد:

١-     انجام عملیات ژئو الکتریک و ژئو فیزیک

٢-     حفاری گمانه چاه

٣-     عملیات چاه پیمایی (برقوزنی و تراش)

٤-     لوله گذاری

٥-     شست‌و‌شو و توسعه مقدماتی چاه

٦-      گراول پکینگ

٧-     اجرای عملیات سیمان‌کاری و سیمانتاسیون چاه

٨-     آزمایش پمپاژ

 

Related projects